Stichting Houtense Hodoniemen

Onderzoekt straatnamen, boerderijen, onroerend goed en adellijke families in Houten en omgeving

Straatnamen Andere gemeenten,

Eerder in Houten, Nieuwe Hollandse Waterlinie en Overig

(wijzigingen voorbehouden er kunnen geen rechten aan deze lijst ontleend worden)

Gebruik Ctrl + F voor het zoeken naar je straatnaam.

 Straatnamen Andere gemeenten

Straatnamen in andere gemeenten m.b.t. tot Houten

Gemeente Utrecht

                     

Luchtfoto van de Waterlinieweg met de rotonde 't Goyplein te Utrecht vanuit het zuidoosten. Boven flatgebouwen in de wijk Hoograven en onder tennisbanen van de Tennisvereniging At Risk op vrijdag 15 mei 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	840447. Luchtfoto van de Waterlinieweg met de rotonde 't Goyplein te Utrecht vanuit het zuidoosten. Boven flatgebouwen in de wijk Hoograven en onder tennisbanen van de Tennisvereniging At Risk op vrijdag 15 mei 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 840447.


Luchtfoto van de T-kruising van de Houtenseweg (rechts, N409) en de Laagravenseweg (N408) te Nieuwegein, uit het zuiden. Centraal de kruising van de Laagravenseweg en de Ravensewetering-Ravenswade en op de achtergrond het verkeersplein Laagraven; links het bedrijventerrein Laagraven in de periode 1983-1987. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	842905. Luchtfoto van de T-kruising van de Houtenseweg (rechts, N409) en de Laagravenseweg (N408) te Nieuwegein, uit het zuiden. Centraal de kruising van de Laagravenseweg en de Ravensewetering-Ravenswade en op de achtergrond het verkeersplein Laagraven; links het bedrijventerrein Laagraven in de periode 1983-1987. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 842905.


              

Gezicht op de 't Goylaan te Utrecht, vanaf de 't Goybrug, met rechts op de achtergrond de Immanuëlkerk ('t Goylaan 129) in 1966. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 849191. Gezicht op de 't Goylaan te Utrecht, vanaf de 't Goybrug, met rechts op de achtergrond de Immanuëlkerk ('t Goylaan 129) in 1966. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 849191.



1.     't Goybrug -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 9 november 1955.

't Goybrug is genoemd naar het dorp 't Goy in de gemeente Houten. Gelegen ten oosten van de plaats Houten.


Gezicht vanaf 't Goybrug met op de voorgrond de stoep van 't Goylaan met links het Oud-Wulvenlaan en rechts de Schonauwensingel in 2010. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht vanaf 't Goybrug met op de voorgrond de stoep van 't Goylaan met links het Oud-Wulvenlaan en rechts de Schonauwensingel in 2010. Foto: Sander van Scherpenzeel.


          

Straatnaambord ''t Goylaan bij de kruising met de Socrateslaan en Jutphaseweg in april 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel. Straatnaambord ''t Goylaan bij de kruising met de Socrateslaan en Jutphaseweg in april 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel.



2.   't Goylaan -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 9 november 1955.

't Goybrug is genoemd naar het dorp 't Goy in de gemeente Houten. Gelegen ten oosten van de plaats Houten.


Gezicht op het kantoorgebouw aan 't Goylaan 9-15 te Utrecht in mei 1989. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	 116315. Gezicht op het kantoorgebouw aan 't Goylaan 9-15 te Utrecht in mei 1989. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 116315.


Gezicht op het fietspad langs de 't Goylaan te Utrecht, ter hoogte van de kruising met de Julianaweg (rechts) in 1998. Deze foto is gemaakt ter voorbereiding van scholieren voor de te fietsen route voor het Verkeersexamen. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 117779. Gezicht op het fietspad langs de 't Goylaan te Utrecht, ter hoogte van de kruising met de Julianaweg (rechts) in 1998. Deze foto is gemaakt ter voorbereiding van scholieren voor de te fietsen route voor het Verkeersexamen. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 117779.


Gezicht op de Socrateslaan te Utrecht, uit het westen, met op de achtergrond de Zuiderbrug en de 't Goylaan in 1968-1973. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 117614. Gezicht op de Socrateslaan te Utrecht, uit het westen, met op de achtergrond de Zuiderbrug en de 't Goylaan in 1968-1973. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 117614.


Gezicht op de kruising van de 't Goylaan en de Constant Erzeijstraat (achtergrond) te Utrecht in 1998. Deze foto is gemaakt ter voorbereiding van scholieren voor de te fietsen route voor het Verkeersexamen. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 117782. Gezicht op de kruising van de 't Goylaan en de Constant Erzeijstraat (achtergrond) te Utrecht in 1998. Deze foto is gemaakt ter voorbereiding van scholieren voor de te fietsen route voor het Verkeersexamen. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 117782.


           

Gezicht op 't Goyplein te Utrecht met op de achtergrond het viaduct van de Waterlinieweg, uit het westen op vrijdag 24 april 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 18606. Gezicht op 't Goyplein te Utrecht met op de achtergrond het viaduct van de Waterlinieweg, uit het westen op vrijdag 24 april 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 18606.


         


3.     't Goyplein -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op maandag 25 september 1972.

't Goybrug is genoemd naar het dorp 't Goy in de gemeente Houten. Gelegen ten oosten van de plaats Houten.


Een krantenartikel uit het Utrechts Nieuwsblad van zaterdag 13 september 1958 'Ridderhofstad gaf naam aan 't Goylaan de rondweg van Hoograven. Foto: Sander van Scherpenzeel. Een krantenartikel uit het Utrechts Nieuwsblad van zaterdag 13 september 1958 'Ridderhofstad gaf naam aan 't Goylaan de rondweg van Hoograven. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Afbeelding van het kunstwerk 'De Follie van 't Goyplein' van Anke Colijn uit 1994, op 't Goyplein te Utrecht, met op de achtergrond het viaduct in de Waterlinieweg op vrijdag 21 maart 1997. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 838577. Afbeelding van het kunstwerk 'De Follie van 't Goyplein' van Anke Colijn uit 1994, op 't Goyplein te Utrecht, met op de achtergrond het viaduct in de Waterlinieweg op vrijdag 21 maart 1997. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 838577.


Een krantenartikel uit het Utrechts Nieuwsblad van zaterdag 13 september 1958 'Ridderhofstad gaf naam aan 't Goylaan de rondweg van Hoograven. Tekst van artikel opzig. Foto: Sander van Scherpenzeel. Een krantenartikel uit het Utrechts Nieuwsblad van zaterdag 13 september 1958 'Ridderhofstad gaf naam aan 't Goylaan de rondweg van Hoograven. Tekst van artikel opzig. Foto: Sander van Scherpenzeel.


          

Luchtfoto van de Brasemstraat en omgeving te Utrecht, uit het zuiden. Links de Vaartsche Rijn met het Salamanderpad, op de achtergrond de Socrateslaan (links) en 't Goylaan (rechts) met daartussen de Zuiderbrug in de zomer 1989. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85474. Luchtfoto van de Brasemstraat en omgeving te Utrecht, uit het zuiden. Links de Vaartsche Rijn met het Salamanderpad, op de achtergrond de Socrateslaan (links) en 't Goylaan (rechts) met daartussen de Zuiderbrug in de zomer 1989. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85474.


         

Gezicht op het viaduct in de Waterlinieweg bij 't Goyplein te Utrecht. Op de voorgrond bloeiende narcissen op woensdag 9 april 1997. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	 838599. Gezicht op het viaduct in de Waterlinieweg bij 't Goyplein te Utrecht. Op de voorgrond bloeiende narcissen op woensdag 9 april 1997. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 838599.


       


4.   Honswijkpolder -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 26 september 2001.



Gezicht op de voorgevels van de huizen Adriaen Beyerkade 36 (in het midden)-lager te Utrecht met rechts de huizen aan de Van der Mondestraat nrs. 165-lager in 1991. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 53506. Gezicht op de voorgevels van de huizen Adriaen Beyerkade 36 (in het midden)-lager te Utrecht met rechts de huizen aan de Van der Mondestraat nrs. 165-lager in 1991. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 53506.


          

Gezicht op enkele flatgebouwen aan de Scherpenburglaan (rechts) en Schonauwensingel (links) te Utrecht op vrijdag 20 april 1990. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	 805266. Gezicht op enkele flatgebouwen aan de Scherpenburglaan (rechts) en Schonauwensingel (links) te Utrecht op vrijdag 20 april 1990. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 805266.


          


5.   Adriaen Beyerkade -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op dinsdag 12 augustus 1930.


Straatnaambord: 'Adriaen Beyerkade', Stichter van de Beijerskameren, overleden in 1596. Foto: Sander van Scherpenzeel. Straatnaambord: 'Adriaen Beyerkade', Stichter van de Beijerskameren, overleden in 1596. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de voetgangerstunnel onder de 't Goylaan te Utrecht in juli 1972. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	46089. Gezicht op de voetgangerstunnel onder de 't Goylaan te Utrecht in juli 1972. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 46089.


Gezicht op de voorgevels van de huizen Adriaen Beyerkade 37-hoger te Utrecht en de linker zijgevel van het hoekhuis 37; links de huizen aan de Van der Mondestraat in 1991. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 53505. Gezicht op de voorgevels van de huizen Adriaen Beyerkade 37-hoger te Utrecht en de linker zijgevel van het hoekhuis 37; links de huizen aan de Van der Mondestraat in 1991. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 53505.


          

Zicht op de Adriaen Beijerkade in 2020 ter hoogte van de Samuel Mullerstraat. Foto: Sander van Scherpenzeel. Zicht op de Adriaen Beijerkade in 2020 ter hoogte van de Samuel Mullerstraat. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de Adriaen Beyerkade te Utrecht in 1930-1936. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 103. Gezicht op de Adriaen Beyerkade te Utrecht in 1930-1936. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 103.


Luchtfoto van 3e Algemene Begraafplaats Tolsteeg (Maansteenweg 1) te Utrecht, vanuit het zuiden. Op de voorgrond de Waterlinieweg, links bebouwing in de Bokkenbuurt en de wijk Tolsteeg; op de achtergrond de spoorlijnen Utrecht-Arnhem en Utrecht-'s-Hertogenbosch, met de afsplitsing van de Oosterspoorbaan op vrijdag 15 mei 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 840414. Luchtfoto van 3e Algemene Begraafplaats Tolsteeg (Maansteenweg 1) te Utrecht, vanuit het zuiden. Op de voorgrond de Waterlinieweg, links bebouwing in de Bokkenbuurt en de wijk Tolsteeg; op de achtergrond de spoorlijnen Utrecht-Arnhem en Utrecht-'s-Hertogenbosch, met de afsplitsing van de Oosterspoorbaan op vrijdag 15 mei 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 840414.


           


6.   Balijebrug -

ij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op vrijdag 21 november 1958.

De Balijebrug is gelegen in de Nederlandse stad Utrecht. Ze overspant het Merwedekanaal.
De basculebrug is in 1959 geopend ter ontsluiting van de nieuwe wijk Kanaleneiland. Voor die tijd bevond zich hier een pont.
De brug is gebouwd naar ontwerp van de Dienst Openbare Werken en (deels) vervaardigd door de machinefabriek Frans Smulders.

Over land verbindt ze de Balijelaan met de Koningin Wilhelminalaan. Het is een brede brug die anno 2017 twee rijstroken telt voor autoverkeer, een rijstrook heeft voor busverkeer en verder voorzien is van fietspaden en trottoirs. Op de brug stond tot ruwweg 2004 een brugwachtershuisje. Aan de westkant van de brug bevindt zich de machinekamer en het contragewicht. Het oostelijke landhoofd is voorzien van twee schuilkelders.

ron: Wikipedia Balijebrug (Merwedeknaal)

De naam van de Balijebrug is op deze website opgenomen omdat het verwijst naar de Ridderlijke Duitse Orde Balije van Utrecht. Gevestigd aan de Springweg 25 in de binnenstad van Utrecht. Het is een oude kapittel orde die vanaf de late middeleeuwen tot heden nog diverse grond had en bezit in de gemeente Houten. Zoals diverse percelen vlakbij de Tuurdijk in 't Goy.


Luchtfoto van het noordelijke deel van het bedrijventerrein Kanaleneiland te Utrecht, uit het zuiden. Rechts het Merwedekanaal met de Kanaalweg, centraal de Hulpwarmtecentrale Kanaleneiland voor de stadsverwarming; links de Overste den Oudstenlaan en op de voorgrond de Koningin Wilhelminalaan met de Balijebrug op vrijdag 25 juni 1999. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 842593. Luchtfoto van het noordelijke deel van het bedrijventerrein Kanaleneiland te Utrecht, uit het zuiden. Rechts het Merwedekanaal met de Kanaalweg, centraal de Hulpwarmtecentrale Kanaleneiland voor de stadsverwarming; links de Overste den Oudstenlaan en op de voorgrond de Koningin Wilhelminalaan met de Balijebrug op vrijdag 25 juni 1999. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 842593.


         

Gezicht op de Balijebrug over het Merwedekanaal te Utrecht, uit het zuiden in juni 1987. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 84043. Gezicht op de Balijebrug over het Merwedekanaal te Utrecht, uit het zuiden in juni 1987. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 84043.


Links de Plofsluis of Heemsteedsebrug met rechts de brug voor voetgangers- en fietsers genaamd de Nieuwe Heemsteedsebrug in 2015-2020. Maker of bron: onbekend. Links de Plofsluis of Heemsteedsebrug met rechts de brug voor voetgangers- en fietsers genaamd de Nieuwe Heemsteedsebrug in 2015-2020. Maker of bron: onbekend.


         


7.  Blauwe-Vogelweg -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op donderdag 5 juli 1962.

De weg is genoemd naar de onderwijsinstelling voor gehandicapte die eraan gelegen is
Mytylschool De Kleine Prins (Blauwe-Vogelweg 11), vroeger Ariane de Ranitz geheten.

De blauwe vogel (Originele titel: L'Oiseau bleu) is een symbolistisch theaterstuk, in 1908 voor het Moskouse Kunsttheater geschreven door de Belgische schrijver en Nobelprijswinnaar Maurice Maeterlinck, op een moment dat het symbolisme in Europa zijn hoogtepunt had gehad, maar dat het in Rusland in opmars was.


Straatnaambord: Blauwe-Vogelweg in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Straatnaambord: Blauwe-Vogelweg in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.



Het stuk gaat over twee arme houthakkerskinderen, Tyltyl en Mytyl die, als ze 's avonds in hun bed liggen, bezoek krijgen van fee Bérylune die hen opdraagt De Blauwe Vogel te vinden voor haar dochtertje dat ernstig ziek is en gelukkig wil zijn. Om hen te helpen bij hun zoektocht krijgen ze een groene hoed met een diamant erop. Door in een bepaalde richting aan de diamant te draaien, kunnen de kinderen de ziel van alle dingen aanschouwen en met een andere draai de toekomst en met nog een andere draai het verleden.

Met deze hoed op vertrekken ze op hun zoektocht die onder andere door het Land van de Herinnering, Het Paleis van de Nacht, Het Bos, Het Paleis van Gelukkigheid, het kerkhof en Het Koninkrijk van de Toekomst leidt. Verschillende keren denken de kinderen de vogel gevonden te hebben, maar het dier sterft telkens of verandert van kleur.


Alisa Coonen (Mytyl; links) & Sofya Khalyutina (Tyltyl; rechts) in het Moskous Kunsttheater (1908). Bron: Wikipedia De blauwe vogel. Alisa Coonen (Mytyl; links) & Sofya Khalyutina (Tyltyl; rechts) in het Moskous Kunsttheater (1908). Bron: Wikipedia De blauwe vogel.



Uiteindelijk ontwaken ze na hun lange reis in hun bedden uit een droom. De kinderen houden de reis en al hun belevenissen voor waar en blijven zoeken naar De Blauwe Vogel. Als hun oude buurvrouw binnenkomt herkennen de kinderen in haar de fee Bérylune. Het dochtertje van de buurvrouw is ook ernstig ziek en ze vraagt al heel lang naar de vogel van Tyltyl.

Tyltyl merkt op dat zijn vogel eigenlijk redelijk blauw is en vol vreugde van zijn vondst geeft hij deze mee aan de buurvrouw, voor haar dochtertje. Het dochtertje geneest miraculeus nadat ze de vogel in ontvangst genomen heeft.
Van dit sprookje stammen de namen van de Nederlandse schooltypen tyltylschool en mytylschool en van de bijzondere eisen-speltak van Scouting Nederland, Blauwe Vogels.

In 2006 maakte de Nederlandse Stichting voor het gehandicapte kind en Stichting Kalmoes en Kaneel een muziektheaterstuk van dit verhaal.

Bron: Wikipedia De blauwe vogel

De weg ligt in het gebied Maarschalkerweerd wat van 1 januari 1858 tot 31 december 1953 onderdeel was van de gemeente Houten. Nadat het gebied bij de gemeente Utrecht werd geannexeerd. Van 1818 tot 31 december 1857 was Maarschalkerweerd onderdeel van de toenmalige gemeente Oud-Wulven. Deze gemeente ging op 1 januari 1858 tezamen met de gemeente Schonauwen op in de toen nieuw te vormen gemeente Houten.


         

Gezicht in de Balijelaan te Utrecht in 1936. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 52952. Gezicht in de Balijelaan te Utrecht in 1936. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 52952.


Gezicht op de bouw van het flatgebouw met de woningen aan de Vondellaan hoek Croesestraat te Utrecht gezien vanaf het kruispunt Croeselaan en de Balijelaan tussen augustus 1999 en mei 2001. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	 24395. Gezicht op de bouw van het flatgebouw met de woningen aan de Vondellaan hoek Croesestraat te Utrecht gezien vanaf het kruispunt Croeselaan en de Balijelaan tussen augustus 1999 en mei 2001. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 24395.


Zicht op de Balijelaan vanaf de kruising met de Rijnlaan. Bron: Wikipedia. Zicht op de Balijelaan vanaf de kruising met de Rijnlaan. Bron: Wikipedia.


            

Zicht op de Utrechtse straat Balijelaan in met een busbaan in het midden (september 2020). Bron: Wikipedia. Zicht op de Utrechtse straat Balijelaan in met een busbaan in het midden (september 2020). Bron: Wikipedia.



De Balijelaan is een doorgaande verkeersweg met aan weerszijden fietspaden in beide richtingen. Nabij de bushalte Balijelaan bevindt zich in het midden van de weg een busbaan. Direct langs de huizen lopen smallere ventwegen die deels lager gelegen zijn dan de hoofdweg.

Aanvankelijk had de Balijelaan een breed middenplantsoen en alleen de huidige ventwegen. Na de de aanleg van de Balijebrug in 1959 is deze vervangen door rijbanen om verkeer in de richting van de nieuwe wijk Kanaleneiland mogelijk te maken.


Luchtfoto van het Veilinghaventerrein in de Dichterswijk te Utrecht, uit het zuidwesten; op de voorgrond de Koningin Wilhelminalaan en in het verlengde daarvan de Balijelaan op vrijdag 15 mei 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85491. Luchtfoto van het Veilinghaventerrein in de Dichterswijk te Utrecht, uit het zuidwesten; op de voorgrond de Koningin Wilhelminalaan en in het verlengde daarvan de Balijelaan op vrijdag 15 mei 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85491.



In de straat staan vooral huizen die tussen 1925 en 1935 zijn gebouwd. Sommige panden hebben kenmerken van de Amsterdamse School, zoals het blok Balijelaan 30-44, ontworpen door architectenbureau B. Oosterom. Veel huizen zijn onderverdeeld in een benedenwoning en een of twee bovenwoningen, waarbij de bovenwoningen de toevoeging 'bis' of 'bis-A' bij het huisnummer hebben.


Balijelaan gezien vanaf de Balijebrug. Bron: Wikipedia. Balijelaan gezien vanaf de Balijebrug. Bron: Wikipedia.



Nabij de Rijnlaan, Croeselaan en Vondellaan bevinden zich enkele winkels, horecagelegenheden en bedrijven die aansluiten op het winkelgebied Rivierenwijk Rijnlaan.
De Balijelaan is vernoemd naar de Balije van Utrecht, een ridderlijke orde die bestuurd werd en wordt vanuit het Duitse Huis binnen de muren van de stad Utrecht.

Bron: Wikipedia Balijelaan.

De naam van de Balijebrug is op deze website opgenomen omdat het verwijst naar de Ridderlijke Duitse Orde Balije van Utrecht. Gevestigd aan de Springweg 25 in de binnenstad van Utrecht. Het is een oude kapittel orde die vanaf de late middeleeuwen tot heden nog diverse grond had en bezit in de gemeente Houten. Zoals diverse percelen vlakbij de Tuurdijk in 't Goy.


         

Grotendeels houten woonhuis dat in de buurt van de Waijensedijk stond aan het Houtensepad 200 in 1966. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Grotendeels houten woonhuis dat in de buurt van de Waijensedijk stond aan het Houtensepad 200 in 1966. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Grotendeels houten woonhuis dat in de buurt van de Waijensedijk stond aan het Houtensepad 200 in 1966. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Grotendeels houten woonhuis dat in de buurt van de Waijensedijk stond aan het Houtensepad 200 in 1966. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


          


9.   Bosch van Drakesteinlaan -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 18 november 1953.

Zie voor de uitleg over de Bosch van Drakesteinlaan de pagina

Familie Bosch van Drakestein - Nieuw Amelisweerd


Straatnaambord 'Bosch van Drakesteinlaan'. Foto: Sander van Scherpenzeel. Straatnaambord 'Bosch van Drakesteinlaan'. Foto: Sander van Scherpenzeel.

  

             

Gezicht op het huis (fam. Bothof) Oude Houtensepad 2 te Utrecht met links de Gansstraat. De straatnaam van dit gedeelte van het Houtensepad is op 22 december 1976 gewijzigd in Oude Houtensepad.op vrijdag 2 mei 1969. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 20446. Gezicht op het huis (fam. Bothof) Oude Houtensepad 2 te Utrecht met links de Gansstraat. De straatnaam van dit gedeelte van het Houtensepad is op 22 december 1976 gewijzigd in Oude Houtensepad.op vrijdag 2 mei 1969. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 20446.


            


10.   Heemstedelaan -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 9 november 1955.

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 27 februari 2008.

De Heemstedelaan in Hoograven is genoemd naar de ambachtsheerlijkheid, buitenplaats, en kasteel Heemstede in Houten.

Zie hiervoor meer  historische achterliggende informatie de pagina's:

Familie Heijmijer van Heemstede, Phanos, Lisman en Lisman

Familie Munnicks van Cleeff van de Grote en de Kleine Koppel van Maarschalkerweerd


Gezicht op de voorgevels van de huizen Heemstedelaan 14 (midden)- hoger te Utrecht met links op de voorgrond de Roelof Droststraat op dinsdag 21 april 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 18593. Gezicht op de voorgevels van de huizen Heemstedelaan 14 (midden)- hoger te Utrecht met links op de voorgrond de Roelof Droststraat op dinsdag 21 april 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 18593.


          

Luchtfoto gezien vanuit het zuiden in 2019 met het winkelcentrum Het Hart van Hoograven aan 't Goylaan. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden in 2019 met het winkelcentrum Het Hart van Hoograven aan 't Goylaan. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


Gezicht op het terrein ten zuidoosten van de stad Utrecht tussen De Koppel en de forten van Lunetten uit het oosten, met aan de horizon de bebouwing van de wijk Hoograven in november 1966 naar een tekening van Chris Schut. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 27520. Gezicht op het terrein ten zuidoosten van de stad Utrecht tussen De Koppel en de forten van Lunetten uit het oosten, met aan de horizon de bebouwing van de wijk Hoograven in november 1966 naar een tekening van Chris Schut. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 27520.


Gezicht op het huis Houtensepad 2 te Utrecht van de familie Bothof in 1933. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	 58668. Gezicht op het huis Houtensepad 2 te Utrecht van de familie Bothof in 1933. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 58668.


        

Zicht op de zij-weg van de Koppeldijk met op de achtergrond het talud van de Houtensepad met links het viaduct over de rijksweg A12 in 1965-1973. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 033 219. Zicht op de zij-weg van de Koppeldijk met op de achtergrond het talud van de Houtensepad met links het viaduct over de rijksweg A12 in 1965-1973. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 033 219.


Een inrijsein bij Utrecht Lunetten in 1938 aan bij de spoorbaan naast de Staatslijn H of de Rijnspoorweg. Bron: Regionaal Archief, Zuid-Utrecht (RAZU), 033 219. Een inrijsein bij Utrecht Lunetten in 1938 aan bij de spoorbaan naast de Staatslijn H of de Rijnspoorweg. Bron: Regionaal Archief, Zuid-Utrecht (RAZU), 033 219.


Het tijdelijke ANWB station aan de Koppeldijk/Waijensedijk bij de op- en afritten aan de rijksweg A12 aan het Houtensepad i de periode 19601-1973. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 033 219. Het tijdelijke ANWB station aan de Koppeldijk/Waijensedijk bij de op- en afritten aan de rijksweg A12 aan het Houtensepad i de periode 19601-1973. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 033 219.


               

Gezicht op de Koppeldijk in Utrecht Lunetten in 2019 et links de huizen aan de Catalonië met aan het einde van de dijk de huizen aan het Tirol. Dit gedeelte van de Koppeldijk behoorde tussen de jaren 1858 en 1953 bij de gemeente Houten. Waarna zij na deze tijd werd geannexeerd door de stad Utrecht. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de Koppeldijk in Utrecht Lunetten in 2019 et links de huizen aan de Catalonië met aan het einde van de dijk de huizen aan het Tirol. Dit gedeelte van de Koppeldijk behoorde tussen de jaren 1858 en 1953 bij de gemeente Houten. Waarna zij na deze tijd werd geannexeerd door de stad Utrecht. Foto: Sander van Scherpenzeel.


De verlegging van het (Oude) Houtensepad in de 19e eeuw bij de de Algemene Begraafplaats Soestbergen. Bron: Het Utrechts Archief, 1007-3. De verlegging van het (Oude) Houtensepad in de 19e eeuw bij de de Algemene Begraafplaats Soestbergen. Bron: Het Utrechts Archief, 1007-3.


Gezicht vanaf het Houtensepad of Houtenseweg buiten Utrecht in de richting van de stad, uit het zuiden naar een tekening va J.E. van Muyden in de periode tussen 1790-1810. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 30172. Gezicht vanaf het Houtensepad of Houtenseweg buiten Utrecht in de richting van de stad, uit het zuiden naar een tekening va J.E. van Muyden in de periode tussen 1790-1810. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 30172.


Gezicht op het Oude Houtensepad in 2020 met rechts het oude tolhuis aan het Oude Houtensepad 1. Foto; Sander van Scherpenzeel. Gezicht op het Oude Houtensepad in 2020 met rechts het oude tolhuis aan het Oude Houtensepad 1. Foto; Sander van Scherpenzeel.


             

Gezicht in het Oude Houtensepad te Utrecht, vanaf de Gansstraat naar het zuidoosten op maandag 2 april 1984. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 817309. Gezicht in het Oude Houtensepad te Utrecht, vanaf de Gansstraat naar het zuidoosten op maandag 2 april 1984. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 817309.


Gezicht op de spoorwegovergang in de spoorlijn Utrecht-Arnhem aan het Houtensepad te Utrecht, uit het zuidwesten. Rechts het huis Houtensepad 3-5. De straatnaam is na de opheffing van de spoorwegovergang in september 1974 gewijzigd in december 1976 in Oude Houtensepad. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 856437. Gezicht op de spoorwegovergang in de spoorlijn Utrecht-Arnhem aan het Houtensepad te Utrecht, uit het zuidwesten. Rechts het huis Houtensepad 3-5. De straatnaam is na de opheffing van de spoorwegovergang in september 1974 gewijzigd in december 1976 in Oude Houtensepad. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 856437.


            


11.   Houtensepad -

?1438
Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op donderdag 4 maart 1948.


Gezicht op het Houtensepad te Utrecht, ter hoogte van boerderij Domzicht, uit het zuiden op zaterdag 25 juli 1970. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 124347. Gezicht op het Houtensepad te Utrecht, ter hoogte van boerderij Domzicht, uit het zuiden op zaterdag 25 juli 1970. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 124347.


         

Gezicht op de weilanden, vermoedelijk vanaf het Houtensepad te Utrecht tijdens de bouw van de wijk Lunetten in 1975-1980. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 831385. Gezicht op de weilanden, vermoedelijk vanaf het Houtensepad te Utrecht tijdens de bouw van de wijk Lunetten in 1975-1980. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 831385.


Gezicht vanuit het seinhuis op de spoorwegovergang in de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch aan het Houtensepad te Utrecht, uit het noordoosten. Op de achtergrond de Bokstraat. Rechts een gedeelte van de dubbele overwegwachterswoning Houtensepad 7-9 in 1974. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	76554. Gezicht vanuit het seinhuis op de spoorwegovergang in de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch aan het Houtensepad te Utrecht, uit het noordoosten. Op de achtergrond de Bokstraat. Rechts een gedeelte van de dubbele overwegwachterswoning Houtensepad 7-9 in 1974. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 76554.


         


12.     Houtenseweg -

(Historisch)

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten vastgesteld op woensdag 13 maart 1929.


Luchtfoto van loodrecht naar beneden gezien met diagonaal de rijksweg A12 met links de vroegere afritten naar Utrecht en Houten aan het Houtensepad (1940-1974). Middenonder het het Nieuwe Hollandse Waterlinie fort bij 't Hemeltje. Ten zuiden van de rijksweg de Waijensedijk met rechts aansluitend de Oud Wulfseweg. Met rechts de boerderijen De Klomp en Slagmaar aan de (Oude) Mereveldseweg en Marsdijk. Links de Koppeldijk met boerderij De Koppel. Gezien in de periode 1945-1955. Bron: HUA, beeldbank? Luchtfoto van loodrecht naar beneden gezien met diagonaal de rijksweg A12 met links de vroegere afritten naar Utrecht en Houten aan het Houtensepad (1940-1974). Middenonder het het Nieuwe Hollandse Waterlinie fort bij 't Hemeltje. Ten zuiden van de rijksweg de Waijensedijk met rechts aansluitend de Oud Wulfseweg. Met rechts de boerderijen De Klomp en Slagmaar aan de (Oude) Mereveldseweg en Marsdijk. Links de Koppeldijk met boerderij De Koppel. Gezien in de periode 1945-1955. Bron: HUA, beeldbank?


        

Gezicht op het Houtensepad te Utrecht, uit het noordoosten, bij het Fort Lunetten ( links een deel van Lunet 3) en op de achtergrond het talud van de Rijksweg 22 (later Waterlinieweg) in 1966. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	 849187. Gezicht op het Houtensepad te Utrecht, uit het noordoosten, bij het Fort Lunetten ( links een deel van Lunet 3) en op de achtergrond het talud van de Rijksweg 22 (later Waterlinieweg) in 1966. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 849187.


De brug over de Kromme Rijn met de Laan van Maarschalkerweerd in de periode 1955-1965. Bron of maker: onbekend. De brug over de Kromme Rijn met de Laan van Maarschalkerweerd in de periode 1955-1965. Bron of maker: onbekend.


           


13.   Jongeriusstraat -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op dinsdag 17 april 1951.


Gezicht in de Jongeriusstraat te Utrecht met links de ingang van de Miltenburgstraat; rechts op de voorgrond de Van Zijlstraat in maart-april 2000. Bron: Het Utrechts archief, catalogusnummer:	 19678. Gezicht in de Jongeriusstraat te Utrecht met links de ingang van de Miltenburgstraat; rechts op de voorgrond de Van Zijlstraat in maart-april 2000. Bron: Het Utrechts archief, catalogusnummer: 19678.


         

Afbeelding van een dubbel tegelmozaïek onder het viaduct in de Brennerbaan bij het Houtensepad in de wijk Lunetten te Utrecht op dinsdag 23 september 1997. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	840068. Afbeelding van een dubbel tegelmozaïek onder het viaduct in de Brennerbaan bij het Houtensepad in de wijk Lunetten te Utrecht op dinsdag 23 september 1997. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 840068.


        

Gezicht in de Jongeriusstraat te Utrecht tussen augustus 1999 en mei 2001. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	 23322. Gezicht in de Jongeriusstraat te Utrecht tussen augustus 1999 en mei 2001. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 23322.


        


14.   Koppeldijk -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten vastgesteld op woensdag 13 maart 1929.


De Koppeldijk gezien in 2019 ter hoogte van de straat Lombardije. Tussen 1857 en 1954 was dit gedeelte van de Koppeldijk behorend bij de gemeente Houten. Het gebied wat nu Utrecht Lunetten beslaat. Tussen 1818 en 1858 behoorde de Koppeldijk op deze plek bij de gemeente Oud-Wulven. Foto: Sander van Scherpenzeel. De Koppeldijk gezien in 2019 ter hoogte van de straat Lombardije. Tussen 1857 en 1954 was dit gedeelte van de Koppeldijk behorend bij de gemeente Houten. Het gebied wat nu Utrecht Lunetten beslaat. Tussen 1818 en 1858 behoorde de Koppeldijk op deze plek bij de gemeente Oud-Wulven. Foto: Sander van Scherpenzeel.


      

Zicht op twee fietsers op de Oude Mereveldseweg in de richting van boerderij De Klomp fietsend met op de achtergrond op het talud de rijksweg A12. Bron: Oud Houten FB / UN. Zicht op twee fietsers op de Oude Mereveldseweg in de richting van boerderij De Klomp fietsend met op de achtergrond op het talud de rijksweg A12. Bron: Oud Houten FB / UN.


De Fortweg in de richting van de vroegere spoorwegovergang gezien met links de Wulvensewetering in de periode 1980-1900. Bron: Oud Houten FB / UN. De Fortweg in de richting van de vroegere spoorwegovergang gezien met links de Wulvensewetering in de periode 1980-1900. Bron: Oud Houten FB / UN.

 

           


15.   Maarschalkerweerdpad -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op donderdag 27 juni 2013.


Straatnaambord 'Maarschalkerweerdpad' in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Straatnaambord 'Maarschalkerweerdpad' in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.


          

Station Utrecht Lunetten gezien vanaf het weiland aan de overkant van de Staatslijn H in de zomer van 2020. Foto: Sander van Scherpenzeel. Station Utrecht Lunetten gezien vanaf het weiland aan de overkant van de Staatslijn H in de zomer van 2020. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Het Maarschalkerweerdpad gezien ter hoogte van de Maarschalkerweerdtunnel in Utrecht Lunetten in de zomer 2020. Foto: Sander van Scherpenzeel. Het Maarschalkerweerdpad gezien ter hoogte van de Maarschalkerweerdtunnel in Utrecht Lunetten in de zomer 2020. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Straatnaamgevingstekening behorend bij het straatnaambesluit van het 'Maarschalkerweerdpad' van de gemeente Utrecht. Bron: Gem. Utrecht. Straatnaamgevingstekening behorend bij het straatnaambesluit van het 'Maarschalkerweerdpad' van de gemeente Utrecht. Bron: Gem. Utrecht.


De Maarschalkerweerdtunnel onder de Rijnspoorweg (Amsterdam-Utrecht-Arnhem) met het Maarschalkerweerdpad in juli augustus 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel. De Maarschalkerweerdtunnel onder de Rijnspoorweg (Amsterdam-Utrecht-Arnhem) met het Maarschalkerweerdpad in juli augustus 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel.



16.     Maarschalkerweerdtunnel -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 16 juli 2014.


Luchtfoto uit 2016 met de omgeving van Station Utrecht Lunetten met de laatste ontwikkeling van de spooruitbreiding tussen Utrecht Centraal en Station Houten. Links de wijk Lunetten. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto uit 2016 met de omgeving van Station Utrecht Lunetten met de laatste ontwikkeling van de spooruitbreiding tussen Utrecht Centraal en Station Houten. Links de wijk Lunetten. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


Het Maarschalkerweerdpad richting de Koningsweg en de Rijnspoorweg gezien. Foto: Sander van Scherpenzeel. Het Maarschalkerweerdpad richting de Koningsweg en de Rijnspoorweg gezien. Foto: Sander van Scherpenzeel.


        

De Mereveldseweg ten oosten van de spoorlijn Utrecht 's-Hertogenbosch in ca. 1990 met op de achtergrond Het Blauwe Huisviaduct onder de rijksweg A12. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. De Mereveldseweg ten oosten van de spoorlijn Utrecht 's-Hertogenbosch in ca. 1990 met op de achtergrond Het Blauwe Huisviaduct onder de rijksweg A12. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


Gezicht op de spoorwegovergang in de Mereveldseweg op de grens van de gemeenten Houten en Bunnik op zaterdag 10 januari 2009. Twee jaar later zou de spoorwegovergang worden vervangen door een tunnel in 2011. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 900068. Gezicht op de spoorwegovergang in de Mereveldseweg op de grens van de gemeenten Houten en Bunnik op zaterdag 10 januari 2009. Twee jaar later zou de spoorwegovergang worden vervangen door een tunnel in 2011. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 900068.


Het plaatsen van geluidschermen aan de westkant van de spoorlijn Utrecht 's-Hertogenbosch ter hoogte van de Nieuwe Houtenseweg nr. 55 in 2009-2010. Bron: Wikimedia Commons. Het plaatsen van geluidschermen aan de westkant van de spoorlijn Utrecht 's-Hertogenbosch ter hoogte van de Nieuwe Houtenseweg nr. 55 in 2009-2010. Bron: Wikimedia Commons.


Op donderdag 14 december 1995 vond ten overstaan van de Rotterdamse notaris J.P. van der Stap (Nauta Dutilh) de overdracht van het Jaagpad aan de zuidzijde van rivier de Kromme Rijn plaats in het kader Wet Herverdeling Wegenbeheer. Nu zou het beheer voor het Jaagpad komen bij de gemeente Utrecht. Bron: Het Utrechts Archief, 1803. Op donderdag 14 december 1995 vond ten overstaan van de Rotterdamse notaris J.P. van der Stap (Nauta Dutilh) de overdracht van het Jaagpad aan de zuidzijde van rivier de Kromme Rijn plaats in het kader Wet Herverdeling Wegenbeheer. Nu zou het beheer voor het Jaagpad komen bij de gemeente Utrecht. Bron: Het Utrechts Archief, 1803.


          

De aanleg van de rijksweg A27 ten noorden van knoppunt Lunetten in de periode 1982-1986 luchtfoto gezien vanuit het zuiden. Collectie: Cees Verhoef. De aanleg van de rijksweg A27 ten noorden van knoppunt Lunetten in de periode 1982-1986 luchtfoto gezien vanuit het zuiden. Collectie: Cees Verhoef.



17.   Mereveldseweg -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten vastgesteld op woensdag 13 maart 1929.

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bunnik vastgesteld op dinsdag 21 april 2015.


De omlegging van de de Fortweg en de Oud Wulfseweg net voor de oplevering van de tunnel onder de spoorbaan (Staatslijn H) Utrecht-'s-Hertogenbosch in 2010. Foto: Sander van Scherpenzeel. De omlegging van de de Fortweg en de Oud Wulfseweg net voor de oplevering van de tunnel onder de spoorbaan (Staatslijn H) Utrecht-'s-Hertogenbosch in 2010. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Zicht op de afgesloten spoorwegovergang in de Mereveldseweg en Fortweg in 2010 tijdens de laatste handlegging van afronding van de fietstunnel onder de spoorweg Utrecht-'s-Hertogenbosch (Staatslijn H). Foto: Sander van Scherpenzeel. Zicht op de afgesloten spoorwegovergang in de Mereveldseweg en Fortweg in 2010 tijdens de laatste handlegging van afronding van de fietstunnel onder de spoorweg Utrecht-'s-Hertogenbosch (Staatslijn H). Foto: Sander van Scherpenzeel.


De fiets-, voetgangers en autotunnel onder de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch in de Mereveldseweg in 2008-2009 in ontwikkeling. Foto: Sander van Scherpenzeel. De fiets-, voetgangers en autotunnel onder de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch in de Mereveldseweg in 2008-2009 in ontwikkeling. Foto: Sander van Scherpenzeel.


De fiets-, voetgangers en autotunnel on ontwikkeling met het inschuiven van het brug- en spoordek in 2009-2010. Foto: Sander van Scherpenzeel. De fiets-, voetgangers en autotunnel on ontwikkeling met het inschuiven van het brug- en spoordek in 2009-2010. Foto: Sander van Scherpenzeel.


           

Overname van het beheer, onderhoud en eigendom van het waterschap Vechter- en Oudwulverbroek in 1958 door de gemeente Utrecht. Bron: Het Utrechts Archief. Overname van het beheer, onderhoud en eigendom van het waterschap Vechter- en Oudwulverbroek in 1958 door de gemeente Utrecht. Bron: Het Utrechts Archief.


           

Luchtfoto van het braakliggende terrein aan de Mereveldseweg te Utrecht, tussen de A27 (onder), de spoorlijn Utrecht-Arnhem (links), de A12 (boven) en de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch (linksonder), uit het westen. Het terrein wordt ontwikkeld tot golfbaan voor de Utrechtse Golfclub op vrijdag 15 mei 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 840443. Luchtfoto van het braakliggende terrein aan de Mereveldseweg te Utrecht, tussen de A27 (onder), de spoorlijn Utrecht-Arnhem (links), de A12 (boven) en de spoorlijn Utrecht-'s-Hertogenbosch (linksonder), uit het westen. Het terrein wordt ontwikkeld tot golfbaan voor de Utrechtse Golfclub op vrijdag 15 mei 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 840443.


Afbeelding van de grondwerkzaamheden ten behoeve van de uitbreiding van de spoorlijn tussen Utrecht en Houten langs de Nieuwe Houtenseweg te Utrecht in het kader van het project Randstadspoor, met een passerende trein bestaande uit dubbeldekstreinstellen DD-IRM van de N.S op maandag 25 oktober 2010. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	 804324. Afbeelding van de grondwerkzaamheden ten behoeve van de uitbreiding van de spoorlijn tussen Utrecht en Houten langs de Nieuwe Houtenseweg te Utrecht in het kader van het project Randstadspoor, met een passerende trein bestaande uit dubbeldekstreinstellen DD-IRM van de N.S op maandag 25 oktober 2010. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 804324.


           

De Mytylweg in het Utrechts Maarschalkerweerd in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. De Mytylweg in het Utrechts Maarschalkerweerd in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.


         


18.   Mytylweg -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 27 februari 1974.

Een mytylschool is net als een tyltylschool een aangepaste school voor kinderen met een handicap. De namen Mytyl en Tyltyl zijn overgenomen van het sprookje l'Oiseau bleu (Blauwe Vogel), van Maurice Maeterlinck en soortnamen geworden voor lichamelijk en meervoudig gehandicapte leerlingen.

Een mytylschool is regulier onderwijs in een speciaal jasje voor kinderen met een lichamelijke handicap. Deze leerlingen kunnen op een mytylschool regulier basisonderwijs volgen en ZML, vmbo- en havo-onderwijs, maar dan in een individueel bepaald lestempo. Ook is er op een mytylschool veel aandacht voor hobby's als muziek en sport.

Er worden op een mytylschool bepaalde therapieën aangeboden tijdens de lessen, zodat de leerlingen daar ook niet nog eens heen hoeven na schooltijd. Wel is het zo dat deze gemiste lesuren op het voortgezet onderwijs-gedeelte van de mytylschool worden gecompenseerd met extra huiswerk.

Bron: Wikipedia Mytylschool.

De weg ligt in het gebied Maarschalkerweerd wat van 1 januari 1858 tot 31 december 1953 onderdeel was van de gemeente Houten. Nadat het gebied bij de gemeente Utrecht werd geannexeerd. Van 1818 tot 31 december 1857 was Maarschalkerweerd onderdeel van de toenmalige gemeente Oud-Wulven. Deze gemeente ging op 1 januari 1858 tezamen met de gemeente Schonauwen op in de toen nieuw te vormen gemeente Houten.


Straatnaambord 'Mytylweg' in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel. Straatnaambord 'Mytylweg' in 2021. Foto: Sander van Scherpenzeel.



De weg is genoemd naar de onderwijsinstelling voor gehandicapte die eraan gelegen is

Mytylschool De Kleine Prins (Blauwe-Vogelweg 11), vroeger Ariane de Ranitz geheten.


          

Op donderdag 7 augustus 1997 werd door de gemeente Utrecht diverse stukken van het Mereveldvgebied in erfpacht uitgegeven. Bron: Het Utrechts Archief, 1803. Op donderdag 7 augustus 1997 werd door de gemeente Utrecht diverse stukken van het Mereveldvgebied in erfpacht uitgegeven. Bron: Het Utrechts Archief, 1803.


        

Gezicht op het nieuwe, 140 meter lange viaduct over de A27 in de Nieuwe Houtenseweg te Utrecht, met rechts de verbrede spoorlijn tussen Lunetten en Houten op maandag 14 januari 2013. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	 812798. Gezicht op het nieuwe, 140 meter lange viaduct over de A27 in de Nieuwe Houtenseweg te Utrecht, met rechts de verbrede spoorlijn tussen Lunetten en Houten op maandag 14 januari 2013. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 812798.


Het voormalige gedeelte van de Nieuwe Houtenseweg voordat de spoorverdubbeling in de periode 2007-2011. Bron: Wikimedia Commons. Het voormalige gedeelte van de Nieuwe Houtenseweg voordat de spoorverdubbeling in de periode 2007-2011. Bron: Wikimedia Commons.


De Nieuwe Houtensewegbrug net na de plaatsing over de rijksweg A27 voordat 2010 met links de oude brug waar tot die tijd de Nieuwe Houtenseweg. Bron: Wikimedia Commons. De Nieuwe Houtensewegbrug net na de plaatsing over de rijksweg A27 voordat 2010 met links de oude brug waar tot die tijd de Nieuwe Houtenseweg. Bron: Wikimedia Commons.


De Nieuwe Houtenseweg en de Nieuwe Houtensebrug net na de ingerbruikname in 2010. Bron: Wikimedia Commons. De Nieuwe Houtenseweg en de Nieuwe Houtensebrug net na de ingerbruikname in 2010. Bron: Wikimedia Commons.


Boerderij Het Blauwe Huis aan de Nieuwe Houtenseweg 55 genaamd ''De Boerderij,, op de ze foto nog te zien als centrum Maliebaa. Anno 2022 van Zorgorganisatie Lister Utrecht. Bron: Wikimedia Commons. Boerderij Het Blauwe Huis aan de Nieuwe Houtenseweg 55 genaamd ''De Boerderij,, op de ze foto nog te zien als centrum Maliebaa. Anno 2022 van Zorgorganisatie Lister Utrecht. Bron: Wikimedia Commons.


De opbouw van de Nieuwe Houtensebrug op de zandbaan waar de nieuwe dubbele spoorbaan zou komen te liggen in 2010 (2). Bron: Wikimedia Commons. De opbouw van de Nieuwe Houtensebrug op de zandbaan waar de nieuwe dubbele spoorbaan zou komen te liggen in 2010 (2). Bron: Wikimedia Commons.


          

Plattegrond van bestek van de aanleg van de Nieuwe Houtenseweg in de zwarte diagonaal lijn midden boven. Bron: onbekend. Plattegrond van bestek van de aanleg van de Nieuwe Houtenseweg in de zwarte diagonaal lijn midden boven. Bron: onbekend.


          


Luchtfoto gezien vanuit het zuidiwesten met linksonder het Zwarte Woud met het ombouwen van het Nieuwe Knapschinkel viaduct over de rijksweg A27 met middenboven de Mereveldseweg en Golfclub Amelisweerd. Bron: Prorail. Luchtfoto gezien vanuit het zuidiwesten met linksonder het Zwarte Woud met het ombouwen van het Nieuwe Knapschinkel viaduct over de rijksweg A27 met middenboven de Mereveldseweg en Golfclub Amelisweerd. Bron: Prorail.


De aanleg van de fiets-, voetgangers en autotunnel tussen de Mereveldseweg en de Fortweg in 2009 luchtfoto gezien vanuit het zuiden. Bron: Prorail. De aanleg van de fiets-, voetgangers en autotunnel tussen de Mereveldseweg en de Fortweg in 2009 luchtfoto gezien vanuit het zuiden. Bron: Prorail.


           


19.   Nieuwe Houtenseweg -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 5 december 1978.

Nog een tweede besluit aanwezig


Het Maarschalkerweerdgebied met links boerderij De Ketel (Tussen de Rails nr. 1 en 3), met bovenaan de rijksweg A27 en de spoorlijn Utrecht -'s-Hertogenbosch (Staatslijn H) met midden en rechts de Utrechtse wijk Lunetten in 1998-2001. Bron: Beeldbank Rijkswaterstaat? Het Maarschalkerweerdgebied met links boerderij De Ketel (Tussen de Rails nr. 1 en 3), met bovenaan de rijksweg A27 en de spoorlijn Utrecht -'s-Hertogenbosch (Staatslijn H) met midden en rechts de Utrechtse wijk Lunetten in 1998-2001. Bron: Beeldbank Rijkswaterstaat?


         

De bouw van de nieuwe tunnel onder de Staatslijn H tussen de Mereveldseweg en de Fortweg gezien vanuit de lucht in 2012. Bron: Prorail. De bouw van de nieuwe tunnel onder de Staatslijn H tussen de Mereveldseweg en de Fortweg gezien vanuit de lucht in 2012. Bron: Prorail.



          

Luchtfoto van de rijksweg A27 gezien in de periode 1987-1990 gezien in noordelijke richting met de sporen Staatslijn H (middenlinksboven naar rechtsonder) Utrecht - 's-Hertogenbosch en het Rijnspoor (middenlinksboven naar middenrechts boven). Middenin verticaal de rijksweg A27. Midden links de nieuwbouwwijk Utrecht Lunetten. Recchtsboven het bos van landgoed Nieuw-Amelisweerd. Middenboven en linksboven Maarschalkerwerd. Bron: Beeldbank Rijkswaterstaat?. Luchtfoto van de rijksweg A27 gezien in de periode 1987-1990 gezien in noordelijke richting met de sporen Staatslijn H (middenlinksboven naar rechtsonder) Utrecht - 's-Hertogenbosch en het Rijnspoor (middenlinksboven naar middenrechts boven). Middenin verticaal de rijksweg A27. Midden links de nieuwbouwwijk Utrecht Lunetten. Recchtsboven het bos van landgoed Nieuw-Amelisweerd. Middenboven en linksboven Maarschalkerwerd. Bron: Beeldbank Rijkswaterstaat?.


Straatnaambord 'Nieuwe Houtenseweg'. Foto: Sander van Scherpenzeel. Straatnaambord 'Nieuwe Houtenseweg'. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Luchtfoto gezien in 2005 vanuit het noordwesten met het knooppunt Utrecht Lunetten met bovenaan de rijksweg A12 met rechts de rijksweg A27. Middenin het terrein van de Sociale Werkplaast UW (Utrechtse Werkvoorzieningen) aan de Nieuwe Houtenseweg met links ernaast de Staatslijn H Utrecht - 's-Hertogenbosch. Links de Mereveldseweg. Rechtsonder Utrecht Lunetten. Bron: Beeldbank Rijkswaterstaat. Luchtfoto gezien in 2005 vanuit het noordwesten met het knooppunt Utrecht Lunetten met bovenaan de rijksweg A12 met rechts de rijksweg A27. Middenin het terrein van de Sociale Werkplaast UW (Utrechtse Werkvoorzieningen) aan de Nieuwe Houtenseweg met links ernaast de Staatslijn H Utrecht - 's-Hertogenbosch. Links de Mereveldseweg. Rechtsonder Utrecht Lunetten. Bron: Beeldbank Rijkswaterstaat.


De te plaatsen Nieuwe Houtensewegbrug over de rijksweg in februari - maart 2012. Bron: Wikimedia Commons. De te plaatsen Nieuwe Houtensewegbrug over de rijksweg in februari - maart 2012. Bron: Wikimedia Commons.


         

De spoorverdubbeling van de Staatslijn H (rechts met een passerende VIRM Intercity. Foto ter hoogte genomen van boerderij Het Blauwe Huis en het viaduct met de rijksweg A12 in februari - maart 2012. Bron: Wikimedia Commons. De spoorverdubbeling van de Staatslijn H (rechts met een passerende VIRM Intercity. Foto ter hoogte genomen van boerderij Het Blauwe Huis en het viaduct met de rijksweg A12 in februari - maart 2012. Bron: Wikimedia Commons.


Detailopnamen van de gebouwde Nieuwe Houtensewegbrug op het grindbed van de spoordubbeling ten westen van de Staatslijn H in januari - maart 2012 bij Utrecht Lunetten. Bron: Wikimedia Commons. Detailopnamen van de gebouwde Nieuwe Houtensewegbrug op het grindbed van de spoordubbeling ten westen van de Staatslijn H in januari - maart 2012 bij Utrecht Lunetten. Bron: Wikimedia Commons.


           

Luchtfoto gezien vanuit het zuiden in 2019 met het vroegere kasteelterrein Oud-Wulven. Met uiterst rechts de boerderij Oudwulverbroek met daarnaast de Oud Wulfseweg en het kasteelterrein Oud-Wulven. Links het kassencomplex van Jongerius. Onder de Algemene Begraafplaats Oud-Wulven. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden in 2019 met het vroegere kasteelterrein Oud-Wulven. Met uiterst rechts de boerderij Oudwulverbroek met daarnaast de Oud Wulfseweg en het kasteelterrein Oud-Wulven. Links het kassencomplex van Jongerius. Onder de Algemene Begraafplaats Oud-Wulven. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


Luchtfoto van het Zorgcentrum Nieuw Plettenburgh (links, Oud Wulvenlaan 6) te Utrecht, uit het oosten. Links de Rijnhuizenlaan, onder het zorgcentrum de Detmoldstraat en op de achtergrond bebouwing in de wijk Hoograven op vrijdag 25 juni 1999. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 842574. Luchtfoto van het Zorgcentrum Nieuw Plettenburgh (links, Oud Wulvenlaan 6) te Utrecht, uit het oosten. Links de Rijnhuizenlaan, onder het zorgcentrum de Detmoldstraat en op de achtergrond bebouwing in de wijk Hoograven op vrijdag 25 juni 1999. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 842574.


Afbeelding van de sloop van één van de flatgebouwen aan de Oud-Wulvenlaan te Utrecht, vanaf de Roelof Droststraat in maart 2002. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	 806626. Afbeelding van de sloop van één van de flatgebouwen aan de Oud-Wulvenlaan te Utrecht, vanaf de Roelof Droststraat in maart 2002. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 806626.


Gezicht op een gedeelte van de achtergevel van een flatgebouw aan de Oud-Wulvenlaan te Utrecht met links op de achtergrond een gedeelte van de achtergevel van een flatgebouw aan de Rijnhuizenlaan op dinsdag 21 april 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 18592. Gezicht op een gedeelte van de achtergevel van een flatgebouw aan de Oud-Wulvenlaan te Utrecht met links op de achtergrond een gedeelte van de achtergevel van een flatgebouw aan de Rijnhuizenlaan op dinsdag 21 april 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 18592.


Luchtfoto gezien vanuit het noorden met middenin de Oud Wulfseweg en rechts het kassencomplex van Jongerius. Het kasteelterrein met bijgebouwen midden boven te zien in 2019. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het noorden met middenin de Oud Wulfseweg en rechts het kassencomplex van Jongerius. Het kasteelterrein met bijgebouwen midden boven te zien in 2019. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


                        

Luchtfoto van een deel van de wijk Hoograven te Utrecht, met op de voorgrond de 't Goylaan, uit het zuiden. Centraal boven het wooncomplex Nieuw Plettenburgh (Oud Wulvenlaan 6); links de Constant Erzeijstraat overgaand in de W.A. Vultostraat (boven) op dinsdag 30 juli 2002. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	844620. Luchtfoto van een deel van de wijk Hoograven te Utrecht, met op de voorgrond de 't Goylaan, uit het zuiden. Centraal boven het wooncomplex Nieuw Plettenburgh (Oud Wulvenlaan 6); links de Constant Erzeijstraat overgaand in de W.A. Vultostraat (boven) op dinsdag 30 juli 2002. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 844620.


Afbeelding van het brengen van een serenade door het muziekkorps van het Leger des Heils (afdeling Utrecht) bij het bejaardencentrum Dr. Alphons Ariënshuis aan de Oud Wulvenlaan te Utrecht op vrijdag 11 maart 1966. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 128866. Afbeelding van het brengen van een serenade door het muziekkorps van het Leger des Heils (afdeling Utrecht) bij het bejaardencentrum Dr. Alphons Ariënshuis aan de Oud Wulvenlaan te Utrecht op vrijdag 11 maart 1966. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 128866.


Luchtfoto van een buurtje met flatgebouwen en eengezinswoningen boven de Schonauwensingel (voorgrond) in de wijk Hoograven te Utrecht, uit het westen. Links het wooncomplex Nieuw Plettenburgh (Oud Wulvenlaan 6) op dinsdag 30 juli 2002. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	844621. Luchtfoto van een buurtje met flatgebouwen en eengezinswoningen boven de Schonauwensingel (voorgrond) in de wijk Hoograven te Utrecht, uit het westen. Links het wooncomplex Nieuw Plettenburgh (Oud Wulvenlaan 6) op dinsdag 30 juli 2002. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 844621.


Gezicht op de seniorenwoningen van Verzorgd Wonen Nieuw Plettenburgh (Oranje Nassaulaan 2-352 en Oud-Wulvenlaan 2-136) te Utrecht met rechts de Detmoldstraat op dinsdag 14 april 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	 18633. Gezicht op de seniorenwoningen van Verzorgd Wonen Nieuw Plettenburgh (Oranje Nassaulaan 2-352 en Oud-Wulvenlaan 2-136) te Utrecht met rechts de Detmoldstraat op dinsdag 14 april 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 18633.



20.   Oud-Wulvenlaan -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 9 november 1955.

De Oud-Wulvenlaan ligt in de Utrechtse wijk Hoograven. De eerste huizen en appartementen dateerde uit de jaren 1955-1957. Deze zijn in 2008-2009 afgebroken en vervangen voor nieuwbouw ten noorden van 't Goylaan.


Straatnaambord Oud-Wulven in 2010. Foto: Sander van Scherpenzeel. Straatnaambord Oud-Wulven in 2010. Foto: Sander van Scherpenzeel.



Het Oud-Wulvenplantsoen is genoemd naar het buurtschap, vroegere gemeente en ambachtsheerlijkheid Oud-Wulven. Gelegen in het noordelijk deel van de gemeente Houten aan de Oud Wulfseweg.


Afbeelding van de sloop van het bejaardencentrum Dr. Alphons Ariënshuis (Oud-Wulvenlaan 6) te Utrecht in april 1994. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 806305. Afbeelding van de sloop van het bejaardencentrum Dr. Alphons Ariënshuis (Oud-Wulvenlaan 6) te Utrecht in april 1994. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 806305.


  

Luchtfoto van het Zorgcentrum Nieuw Plettenburgh (links, Oud Wulvenlaan 6) te Utrecht, uit het oosten. Links de Rijnhuizenlaan, onder het zorgcentrum de Detmoldstraat en op de achtergrond en rechts bebouwing in de wijk Hoograven op vrijdag 25 juni 1999. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	842575. Luchtfoto van het Zorgcentrum Nieuw Plettenburgh (links, Oud Wulvenlaan 6) te Utrecht, uit het oosten. Links de Rijnhuizenlaan, onder het zorgcentrum de Detmoldstraat en op de achtergrond en rechts bebouwing in de wijk Hoograven op vrijdag 25 juni 1999. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 842575.


Gezicht op de abri van de bushalte 't Goylaan van lijn 6 en lijn 20 van de G.V.U. aan de Constant Erzeijstraat te Utrecht, met links de ingang van de Heemstedelaan in 1977. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 115142. Gezicht op de abri van de bushalte 't Goylaan van lijn 6 en lijn 20 van de G.V.U. aan de Constant Erzeijstraat te Utrecht, met links de ingang van de Heemstedelaan in 1977. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 115142.



Straatnaambord Oud-Wulvenlaan en Oud-Wulvenplantsoen gezien 2010. Foto: Sander van Scherpenzeel. Straatnaambord Oud-Wulvenlaan en Oud-Wulvenplantsoen gezien 2010. Foto: Sander van Scherpenzeel.



21.    Oud-Wulvenplantsoen -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 27 februari 2008.

Het Oud-Wulvenplantsoen is genoemd naar het buurtschap, vroegere gemeente en ambachtsheerlijkheid Oud-Wulven. Gelegen in het noordelijk deel van de gemeente Houten aan de Oud Wulfseweg.

Het Oud-Wulvenplantsoen ligt in de Utrechtse wijk Hoograven. De eerste huizen en appartementen dateerde uit de jaren 1955-1957. Deze zijn in 2008-2009 afgebroken en vervangen voor nieuwbouw ten noorden van 't Goylaan.


Gezicht op de vijver en het plantsoen aan de Oud-Wulvenlaan te Utrecht, met rechts op de achtergrond de Rijnhuizenbrug in 1959. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer:	 824384. Gezicht op de vijver en het plantsoen aan de Oud-Wulvenlaan te Utrecht, met rechts op de achtergrond de Rijnhuizenbrug in 1959. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 824384.



        

Gezicht op de ronde toren van het seniorencomplex Nieuw Plettenburgh ((Oranje Nassaulaan 2-352 en Oud-Wulvenlaan 2-136) van zorgorganisatie Careyn op zondag 1 oktober 2017. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 831917. Gezicht op de ronde toren van het seniorencomplex Nieuw Plettenburgh ((Oranje Nassaulaan 2-352 en Oud-Wulvenlaan 2-136) van zorgorganisatie Careyn op zondag 1 oktober 2017. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 831917.


         


22.     Oude Houtensepad -

(Meerkoetstraat)

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 22 december 1976.


Gezicht op de voormalige spoorwegovergang tussen het Oude Houtensepad en het Houtensepad te Utrecht, tijdens de werkzaamheden in het kader van het project Randstadspoor op zondag 26 februari 2012. Naar een foto van Victor Lansink. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 808734. Gezicht op de voormalige spoorwegovergang tussen het Oude Houtensepad en het Houtensepad te Utrecht, tijdens de werkzaamheden in het kader van het project Randstadspoor op zondag 26 februari 2012. Naar een foto van Victor Lansink. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 808734.


           

Luchtfoto van de 3e Algemene Begraafplaats Tolsteeg (Opaalweg) te Utrecht, uit het zuidoosten. Op de voorgrond de Waterlinieweg en het verdedigingswerk Lunet 3 (rechts). Op de achtergrond de Bokkenbuurt en de wijk Tolsteeg (links) op vrijdag 15 mei 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85471. Luchtfoto van de 3e Algemene Begraafplaats Tolsteeg (Opaalweg) te Utrecht, uit het zuidoosten. Op de voorgrond de Waterlinieweg en het verdedigingswerk Lunet 3 (rechts). Op de achtergrond de Bokkenbuurt en de wijk Tolsteeg (links) op vrijdag 15 mei 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85471.


            


23.     Park De Koppel -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op dinsdag 12 januari 1982.


Luchtfoto van de wijk Lunetten te Utrecht, uit het zuiden. Op de voorgrond het park De Koppel en de A12. In het midden de Simplonbaan en de Furkabaan op vrijdag 15 mei 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85462. Luchtfoto van de wijk Lunetten te Utrecht, uit het zuiden. Op de voorgrond het park De Koppel en de A12. In het midden de Simplonbaan en de Furkabaan op vrijdag 15 mei 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85462.


         

Gezicht op de slangenmuur tegenover het pand Schalkwijkstraat 67 (rechts) te Utrecht, op het binnenterrein tussen de Schalkwijkstraat en Keukenstraat op woensdag 7 juni 2000. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 843640. Gezicht op de slangenmuur tegenover het pand Schalkwijkstraat 67 (rechts) te Utrecht, op het binnenterrein tussen de Schalkwijkstraat en Keukenstraat op woensdag 7 juni 2000. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 843640.


         

Straatnaambesluit van het college van burgemeester en wethouders en gemeente secretaris van Utrecht van dinsdag 3 augustus 1886 waarbij de straatnaam Schalkwijksteeg werd veranderd in Schalkwijkstraat. Bron: Het Utrechts Archief, 1007-1. Straatnaambesluit van het college van burgemeester en wethouders en gemeente secretaris van Utrecht van dinsdag 3 augustus 1886 waarbij de straatnaam Schalkwijksteeg werd veranderd in Schalkwijkstraat. Bron: Het Utrechts Archief, 1007-1.



24.   Schalkwijkstraat -

Een der oudste Stichtsche geslachten was dat van van Schalckwijk. In 1165 reeds komt Willem van Schalkwijk voor als getuige in de brief van Keizer Frederik, waarbij geconsenteerd werd, dat de Noede (nu de Grebbe) mogt opgegraven worden, om het water van den Rijn in de Zuiderzee te lossen. Dit geslacht gaf zijnen naam aan deze steeg, vermoedelijk aangelegd door zekeren Jacob, vóór 1390, daar zij reeds in dat jaar de « Jacobsstege van Schalcwyck » genoemd werd.


Gezicht op de Schalkwijkstraat in december 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de Schalkwijkstraat in december 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel.



Zij was in het laatst der XVI eeuw nog schaars van huizen voorzien. Met Leeuwenbergs Gasthuis, in 1564 door Agnes van Leeuwenberch aan de Oostzijde dezer straat gesticht, tot verzorging van zieken en bijzonder van melaatschen, besloeg met het ruime veld, tot hetzelve behorende, bijna de gehele lengte der Straat; terwijl de geheele Noordzijde slechts van ééne grote hofstede voorzien was. Dit huis, of dat op de Zuidzijde van deze steeg en de Nieuwe Gracht, moet het huis van de van Schalckwycken geweest zijn: geene andere aanzienlijke hofsteden waren in die nabuurschap gelegen.


Gezicht op een gedenkmonument aan Wilhelm Conrad Röntgen (Lennep (Remscheid), 27 maart 1845 – München, 10 februari 1923) in de Schalkwijkstraat waarbij wordt verwezen dat hij aan de Universiteit van Utrecht studeerde. Foto: Sandervan Scherpenzeel Gezicht op een gedenkmonument aan Wilhelm Conrad Röntgen (Lennep (Remscheid), 27 maart 1845 – München, 10 februari 1923) in de Schalkwijkstraat waarbij wordt verwezen dat hij aan de Universiteit van Utrecht studeerde. Foto: Sandervan Scherpenzeel



Sedert onheugelijke jaren bevond zich aan de Noordzijde dezer steeg het Stads-Timmerhuis, het welk in onzen tijd in een daartoe ingericht lokaal Achter Klarenburg is overgebracht. De kazerne, waartoe het Leeuwenbergs-Gast-huis vroeger was ingericht, veroorzaakte veel drukte in deze steeg. Door het aanleggen van het plantsoen onderging dezelve ook eene groote verbetering, waardoor zij thans wel aanspraak op de naam van Schalkwijkstraat kan maken.

Bron: Nicolaas van der Monde.


Straatnaambord Schalkwijkstraat in december 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel. Straatnaambord Schalkwijkstraat in december 2022. Foto: Sander van Scherpenzeel.



Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op dinsdag 3 augustus 1886.

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 20 mei 2009 (BAG).


Luchtfoto van het gebied rond de Leeuwenberghkerk (Servaasbolwerk 1) te Utrecht, uit het westen. Boven de Stadsbuitengracht, vanaf links de Nieuwekamp met de Metelerkamphof (Nieuwekamp 2-12) en de Achterom en de Bruntskameren (Bruntenhof 5-20) daarboven. Centraal de Schalkwijkstraat en rechts de Keukenstraat, beide uitlopend op het Servaasbolwerk op dinsdag 13 mei 1997. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 838656. Luchtfoto van het gebied rond de Leeuwenberghkerk (Servaasbolwerk 1) te Utrecht, uit het westen. Boven de Stadsbuitengracht, vanaf links de Nieuwekamp met de Metelerkamphof (Nieuwekamp 2-12) en de Achterom en de Bruntskameren (Bruntenhof 5-20) daarboven. Centraal de Schalkwijkstraat en rechts de Keukenstraat, beide uitlopend op het Servaasbolwerk op dinsdag 13 mei 1997. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 838656.


'Straatnaambord Schalkwijkstraat, aangelegd door Jacob van Schalkwijk ca. 1530, Museumkwartier'. Foto uit januari 2023. Foto: Sander van Scherpenzeel. 'Straatnaambord Schalkwijkstraat, aangelegd door Jacob van Schalkwijk ca. 1530, Museumkwartier'. Foto uit januari 2023. Foto: Sander van Scherpenzeel.


De Schalkwijkstraat gezien in januari 2023. Foto: Sander van Scherpenzeel. De Schalkwijkstraat gezien in januari 2023. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht in de Schalkwijkerstraat met de voorgevels van de huizen 2-hoger te Utrecht; vanaf de Nieuwegracht (voorgrond), uit het zuidwesten met links de rechter zijgevel en een deel van de voorgevel van het huis Nieuwegracht 62A en rechts de hoek van het huis nr. 64 in 1980. Bron: HUA, catalogusnummer: 69838. Gezicht in de Schalkwijkerstraat met de voorgevels van de huizen 2-hoger te Utrecht; vanaf de Nieuwegracht (voorgrond), uit het zuidwesten met links de rechter zijgevel en een deel van de voorgevel van het huis Nieuwegracht 62A en rechts de hoek van het huis nr. 64 in 1980. Bron: HUA, catalogusnummer: 69838.


         


        

Luchtfoto uit de periode 1995-1998 met horizontaal de rijksweg A27 en van middenboven naar rechtsonder de rijksweg A12. Zicht vanaf het oosten gezien. Rechtsboven de Utrechtse wijk Lunetten. Foto: Henk Bol, Provincie Utrecht. Luchtfoto uit de periode 1995-1998 met horizontaal de rijksweg A27 en van middenboven naar rechtsonder de rijksweg A12. Zicht vanaf het oosten gezien. Rechtsboven de Utrechtse wijk Lunetten. Foto: Henk Bol, Provincie Utrecht.


             

Gezicht op de Koppelbrug voor fietsers en voetgangers, van de wijk Lunetten naar de gemeente Houten over de rijksweg A12 te Utrecht op maandag 21 december 1992. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 822337. Gezicht op de Koppelbrug voor fietsers en voetgangers, van de wijk Lunetten naar de gemeente Houten over de rijksweg A12 te Utrecht op maandag 21 december 1992. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 822337.



25.   Koppelbrug -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op dinsdag 21 juli 1987.


Luchtfoto in 2019 gezien vanuit het westen met links onder de Plas Laagraven wat een voormalige vuilstort was. Rechtsboven de Waijensedijk. Diagonaal van links naar het midden de Koppeldijk. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto in 2019 gezien vanuit het westen met links onder de Plas Laagraven wat een voormalige vuilstort was. Rechtsboven de Waijensedijk. Diagonaal van links naar het midden de Koppeldijk. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..



26.   Koppeldijk -
Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Houten vastgesteld op woensdag 13 maart 1929.


Luchtfoto in 2019 vanuit het noorden gezien met de rijksweg A12 met daarover de Koppelbrug met het Seychellenpad met rechtsboven de Plas Laagraven (gem. Houten). Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto in 2019 vanuit het noorden gezien met de rijksweg A12 met daarover de Koppelbrug met het Seychellenpad met rechtsboven de Plas Laagraven (gem. Houten). Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..



27.  Seychellenpad -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op vrijdag 3 februari 1984.


           

Luchtfoto van een deel van de wijk Hoograven te Utrecht, met op de voorgrond de 't Goylaan, uit het zuiden. Centraal boven het wooncomplex Nieuw Plettenburgh (Oud Wulvenlaan 6); links de Constant Erzeijstraat overgaand in de W.A. Vultostraat (boven) op dinsdag 30 juli 2002. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 844620. Luchtfoto van een deel van de wijk Hoograven te Utrecht, met op de voorgrond de 't Goylaan, uit het zuiden. Centraal boven het wooncomplex Nieuw Plettenburgh (Oud Wulvenlaan 6); links de Constant Erzeijstraat overgaand in de W.A. Vultostraat (boven) op dinsdag 30 juli 2002. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 844620.


Luchtfoto in de periode 1999-1999 gezien vanuit het zuiden van kasteel Schonauwen aan de Schalkwijksweg, later het Granietsteen genaamd. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Luchtfoto in de periode 1999-1999 gezien vanuit het zuiden van kasteel Schonauwen aan de Schalkwijksweg, later het Granietsteen genaamd. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


       


28.  Schonauwensingel -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 9 november 1955.


Gezicht in de Heemstedelaan te Utrecht met de huizen nrs. 24-lager; rechts op de voorgrond een gedeelte van een flatgebouw aan de Oud-Wulvenlaan op dinsdag 21 april 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 18588. Gezicht in de Heemstedelaan te Utrecht met de huizen nrs. 24-lager; rechts op de voorgrond een gedeelte van een flatgebouw aan de Oud-Wulvenlaan op dinsdag 21 april 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 18588.


                

Gezicht op de Koppelbrug voor fietsers en voetgangers, van de wijk Lunetten (op de achtergrond) naar de gemeente Houten over de A12 te Utrecht op maandag 21 december 1992. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 822336. Gezicht op de Koppelbrug voor fietsers en voetgangers, van de wijk Lunetten (op de achtergrond) naar de gemeente Houten over de A12 te Utrecht op maandag 21 december 1992. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 822336.


        

Aanleg van de spoobrug over de in aanleg zijnde rijksweg A27 in het midden van de jaren tachtig. Hier zou het fietspad 'Tussen de Rails' opkomen te liggen. Bron: HUA, 1338. Aanleg van de spoobrug over de in aanleg zijnde rijksweg A27 in het midden van de jaren tachtig. Hier zou het fietspad 'Tussen de Rails' opkomen te liggen. Bron: HUA, 1338.


Plattegrond uit de jaren tachtig met in donkerblauw en geel geaerceerd de gronden die door de gemeente Utrecht nodig zijn voor de aanleg van het fietspad 'Tussen de Rails', ten oosten gelegen van de Oud-Wulverbroekwetering en de Rijndijk. Bron: HUA, 1338. Plattegrond uit de jaren tachtig met in donkerblauw en geel geaerceerd de gronden die door de gemeente Utrecht nodig zijn voor de aanleg van het fietspad 'Tussen de Rails', ten oosten gelegen van de Oud-Wulverbroekwetering en de Rijndijk. Bron: HUA, 1338.


Aanleg van de spoobrug over de in aanleg zijnde rijksweg A27 in het midden van de jaren tachtig. Hier zou het fietspad 'Tussen de Rails' opkomen te liggen. Links de Rijnspoorweg richting het oosten gezien. Bron: HUA, 1338. Aanleg van de spoobrug over de in aanleg zijnde rijksweg A27 in het midden van de jaren tachtig. Hier zou het fietspad 'Tussen de Rails' opkomen te liggen. Links de Rijnspoorweg richting het oosten gezien. Bron: HUA, 1338.


Grond in de buurt van de Rijndijk in de jaren tachtig in het Maarschalkerweerd gebied, die nodig is voor de aanleg van het fietspad 'Tussen de Rails'. Bron: HUA, 1338. Grond in de buurt van de Rijndijk in de jaren tachtig in het Maarschalkerweerd gebied, die nodig is voor de aanleg van het fietspad 'Tussen de Rails'. Bron: HUA, 1338.


Aanleg van de spoobrug over de in aanleg zijnde rijksweg A27 in het midden van de jaren tachtig. Hier zou het fietspad 'Tussen de Rails' opkomen te liggen. Rechtsde Rijnspoorweg richting het westen gezien. Bron: HUA, 1338. Aanleg van de spoobrug over de in aanleg zijnde rijksweg A27 in het midden van de jaren tachtig. Hier zou het fietspad 'Tussen de Rails' opkomen te liggen. Rechtsde Rijnspoorweg richting het westen gezien. Bron: HUA, 1338.


Grond in de buurt van de Rijndijk in de jaren tachtig in het Maarschalkerweerd gebied, die nodig is voor de aanleg van het fietspad 'Tussen de Rails'. Bron: HUA, 1338. Grond in de buurt van de Rijndijk in de jaren tachtig in het Maarschalkerweerd gebied, die nodig is voor de aanleg van het fietspad 'Tussen de Rails'. Bron: HUA, 1338.


 


29.   Tussen de Rails -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht vastgesteld op woensdag 3 april 1991.


Straatnaambord 'Tussen de Rails'. Foto: Sander van Scherpenzeel. Straatnaambord 'Tussen de Rails'. Foto: Sander van Scherpenzeel.


        

Overstaphalte Lunetten ter hoogte van het viaduct onder de Waterlinieweg in de periode 1930-1960. Maker of bron onbekend. Overstaphalte Lunetten ter hoogte van het viaduct onder de Waterlinieweg in de periode 1930-1960. Maker of bron onbekend.


Overstaphalte Lunetten in de periode 1930-1960. Maker of bron onbekend. Overstaphalte Lunetten in de periode 1930-1960. Maker of bron onbekend.


Zicht op de overstap halte Lunetten voor de treinen uit Hilversum, Utrecht, Arnhem en 's-Hertogenbosch. Maker of bron onbekend. Zicht op de overstap halte Lunetten voor de treinen uit Hilversum, Utrecht, Arnhem en 's-Hertogenbosch. Maker of bron onbekend.


          

Luchtfoto van het stadion Galgenwaard (Stadionplein) en omgeving te Utrecht, uit het oosten. Links de Kromme Rijn en rechts de Herculeslaan en een gedeelte van de Kromhoutkazerne (Prins Hendriklaan 105). In het midden de Rijksweg 22 in 1979. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85428. Luchtfoto van het stadion Galgenwaard (Stadionplein) en omgeving te Utrecht, uit het oosten. Links de Kromme Rijn en rechts de Herculeslaan en een gedeelte van de Kromhoutkazerne (Prins Hendriklaan 105). In het midden de Rijksweg 22 in 1979. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85428.


Luchtfoto van de voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van de aanleg van de Rijksweg 27 te Utrecht, tussen de spoorlijnen naar 's-Hertogenbosch (voorgrond) en Arnhem (achtergrond), uit het zuiden. Links een gedeelte van de uitvoering van het wegenplan voor de toekomstige wijk Lunetten (Furkaplateau) en rechts de Mereveldseweg een een gedeelte van de renbaan Mereveld in de zomer van 1980. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85436. Luchtfoto van de voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van de aanleg van de Rijksweg 27 te Utrecht, tussen de spoorlijnen naar 's-Hertogenbosch (voorgrond) en Arnhem (achtergrond), uit het zuiden. Links een gedeelte van de uitvoering van het wegenplan voor de toekomstige wijk Lunetten (Furkaplateau) en rechts de Mereveldseweg een een gedeelte van de renbaan Mereveld in de zomer van 1980. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 85436.


Luchtfoto van de wijk Lunetten te Utrecht met op de voorgrond de voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van de aanleg van de Rijksweg 27 in 1981. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 118517. Luchtfoto van de wijk Lunetten te Utrecht met op de voorgrond de voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van de aanleg van de Rijksweg 27 in 1981. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 118517.


De Nieuwe Houtenseweg met links het grondbed voor de aanleg van de spoorverdubbeling van de Staatslijn H Utrecht - 's-Hertogenbosch in 2012. Foto: Sander van Scherpenzeel. De Nieuwe Houtenseweg met links het grondbed voor de aanleg van de spoorverdubbeling van de Staatslijn H Utrecht - 's-Hertogenbosch in 2012. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Gezicht op de Nieuwe Houtensewegbrug over de rijksweg A27 bij Utrecht Lunetten. Foto: Sander van Scherpenzeel. Gezicht op de Nieuwe Houtensewegbrug over de rijksweg A27 bij Utrecht Lunetten. Foto: Sander van Scherpenzeel.


Steunmunt voor de grootste lichtgewichtbrug ter wereld in het midden van de rijksweg A27 bij Utrecht Lunetten in maart 2012. Bron: Wikimedia Commons. Steunmunt voor de grootste lichtgewichtbrug ter wereld in het midden van de rijksweg A27 bij Utrecht Lunetten in maart 2012. Bron: Wikimedia Commons.


      

Gezicht in de Oud-Wulvenlaan te Utrecht op dinsdag 21 april 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 18585. Gezicht in de Oud-Wulvenlaan te Utrecht op dinsdag 21 april 1998. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 18585.


 

Gemeente Bunnik (buitengebied)

Overneming van een gedeelte van de Marsdijk van Domeinen aan de gemeente Bunnik. Weggedeelte in grijs gearceerd wat in beheer, onderhoud en eiegendom door de gemeente Bunnik werd overgenomen. Periode en bron onbekend. Overneming van een gedeelte van de Marsdijk van Domeinen aan de gemeente Bunnik. Weggedeelte in grijs gearceerd wat in beheer, onderhoud en eiegendom door de gemeente Bunnik werd overgenomen. Periode en bron onbekend.


      


1.   Houtenseweg - De weg van Odijk naar Houten wordt in 1412 aangeduid als “die wech die men opgaet ende rijt te Houten”. De naam Boutsweg wordt in 1422 voor het eerst vermeld en blijft tot de zeventiende eeuw de meest gangbare.


Gezicht op de Houtenseweg te Utrecht; uit het zuiden met op de achtergrond links de bebouwing van Hoograven langs de Rijksweg, meer naar rechts het begin van de wijk Lunetten in aanbouw in 1977. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 58675. Gezicht op de Houtenseweg te Utrecht; uit het zuiden met op de achtergrond links de bebouwing van Hoograven langs de Rijksweg, meer naar rechts het begin van de wijk Lunetten in aanbouw in 1977. Bron: Het Utrechts Archief, catalogusnummer: 58675.



Voor het Odijkse deel duikt in 1683 de naam Houtenseweg op, maar ook Boutsweg blijft dan nog lange tijd gebruikelijk. De naam werd na de afschaffing van de wijkindeling in de gemeente Odijk in 1953 aangebracht op een straatnaambord en daarmee officieel.

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bunnik vastgesteld op dinsdag 17 maart 2009.


Een voorgestelde wegomlegging om het noordelijke deel van Fort bij Vechten heen van de Marsdijk bij de ontwikkeling van het fort in de periode 1868-1870. Bron: Nationaal Archief. Een voorgestelde wegomlegging om het noordelijke deel van Fort bij Vechten heen van de Marsdijk bij de ontwikkeling van het fort in de periode 1868-1870. Bron: Nationaal Archief.


      

Bij gemeenteraadsbesluit van de gemeente Utrecht nam de gemeente het onderhoud, eigendom en beheer van de Koningsweg over van de Provincie Utrecht op 21 september 1962 voor een overname som van ƒ. 3-, gulden. Gerasterd het gedeelte van de weg waar het omgaat. Bron: HUA, 1803. Bij gemeenteraadsbesluit van de gemeente Utrecht nam de gemeente het onderhoud, eigendom en beheer van de Koningsweg over van de Provincie Utrecht op 21 september 1962 voor een overname som van ƒ. 3-, gulden. Gerasterd het gedeelte van de weg waar het omgaat. Bron: HUA, 1803.


       

De Nieuwe Houtenseweg bij Het Blauwe Huis Viaduct met rechts de Staatslijn H. Bovenop het viaduct de rijksweg A12 in 2006. Foto: Sander van Scherpenzeel. De Nieuwe Houtenseweg bij Het Blauwe Huis Viaduct met rechts de Staatslijn H. Bovenop het viaduct de rijksweg A12 in 2006. Foto: Sander van Scherpenzeel.



2.   Mereveldseweg - De Mereveldseweg is in de 8e eeuw ontstaan net zoals de vele wegen zoals we die nu kennen in het Kromme-Rijngebied. Al in de 14e eeuw wordt de Mereveldseweg genoemd in de oudste archieven. De weg heet naar het gebied waarin de weg ligt, de oude ontginningseenheid Meerveld. In 1900 was de opening van de stopplaats 'Meerveldsche weg' aan de Rhijnspoorweg: de spoorlijn Utrecht-Arnhem.


Het verbeteren van de Mereveldseweg met links de spooruitbreiding tussen Utrecht Centraal en Houten in 2008-2010. Foto: Sander van Scherpenzeel. Het verbeteren van de Mereveldseweg met links de spooruitbreiding tussen Utrecht Centraal en Houten in 2008-2010. Foto: Sander van Scherpenzeel.



In 1942 werd de A12 over de Mereveldseweg aangelegd bij boerderij Het Blauwe Huis. Daar was ook een spoorwegovergang aan de spoorlijn Utrecht - Den Bosch. Ook was er een overweg in de Marsdijk. Deze beide overwegen werden naar het zuiden verplaatst in een overweg, net ten zuiden van de huidige spoortunnel. Hiervoor werd de Mereveldseweg omgelegd en verlengd tot de Fortweg.


Zicht op de Mereveldseweg ergens in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Bron: HUA, 1007-3? Zicht op de Mereveldseweg ergens in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Bron: HUA, 1007-3?



Vanwege uitbreidingsplannen van gemeente Utrecht werd in 1953 veel land geannexeerd door Utrecht. Zo ook de Mereveldseweg; deze behoorde bij gemeente Bunnik vanaf het viaduct van de A12 tot op een paar honderd meter tot de Koningsweg (die paar honderd meter behoorden tot gemeente Houten en heette toen Waaijenscheweg).


Het inschuiven van het nieuwe tunneldek voor de weg tussen de Mereveldseweg en de Fortweg in 2010. Zicht op de fietsen van bezoekers die kwamen kijken bij het inschuiven. Foto: Sander van Scherpenzeel. Het inschuiven van het nieuwe tunneldek voor de weg tussen de Mereveldseweg en de Fortweg in 2010. Zicht op de fietsen van bezoekers die kwamen kijken bij het inschuiven. Foto: Sander van Scherpenzeel.



In 1964 zijn de gemeenten Bunnik, Odijk en Werkhoven samengevoegd. Toen werden er kleine stukjes grond tussen Bunnik en Houten uitgewisseld. Zo kwam het hele gedeelte van de Mereveldseweg ten zuiden van de A12 en ten oosten van de spoorlijn in de nieuwe gemeente Bunnik te liggen.


      

Luchtfoto uit de periode 1920-1930 van de forten Lunetten I en II met de Koningsweg in Tolsteeg op de vroegere grens met de gemeente Houten/Oud-Wulven met bovenaan de Kromme Rijn. Bron: NIMH. Luchtfoto uit de periode 1920-1930 van de forten Lunetten I en II met de Koningsweg in Tolsteeg op de vroegere grens met de gemeente Houten/Oud-Wulven met bovenaan de Kromme Rijn. Bron: NIMH.


Rijsbruggerweg met houten elektriciteitsmasten in 1945-1960. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 084. Rijsbruggerweg met houten elektriciteitsmasten in 1945-1960. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 084.


De Binnenweg in Houten met de gemeentgrens van Bunnik. Foto: Sander van Scherpenzeel. De Binnenweg in Houten met de gemeentgrens van Bunnik. Foto: Sander van Scherpenzeel.


        


3.    Rijsbruggerweg -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bunnik vastgesteld op maandag 21 september 1964.


Luchtfoto van boerderij Overdam waarop nog een gedeelte van de omgrachting herkenbaar is in 1950. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Luchtfoto van boerderij Overdam waarop nog een gedeelte van de omgrachting herkenbaar is in 1950. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.


       

Het gebied tussen de Rietsloot en de Binnenweg. Rechts de Rietdijk en de Rietsloot en links boerderij Annahoeve, Binnenweg 15 in 1994. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353. Het gebied tussen de Rietsloot en de Binnenweg. Rechts de Rietdijk en de Rietsloot en links boerderij Annahoeve, Binnenweg 15 in 1994. Bron: Regionaal Archief Zuid-Utrecht (RAZU), 353.



Gemeente Nieuwegein (buitengebied)   

Wapen van de gemeente Nieuwegein. Bron: Wikimedia Commons. Wapen van de gemeente Nieuwegein. Bron: Wikimedia Commons.


           

Het Ellispad in de gemeente Nieuwegein in 2016. Foto: Sander van Scherpenzeel. Het Ellispad in de gemeente Nieuwegein in 2016. Foto: Sander van Scherpenzeel.



1.    Ellispad -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein vastgesteld op dinsdag 20 juni 2017.


Het fietspad Ellispad in de gemeente Nieuwegein in de richting van Houten gezien met links de rijksweg A27. Foto: Sander van Scherpenzeel. Het fietspad Ellispad in de gemeente Nieuwegein in de richting van Houten gezien met links de rijksweg A27. Foto: Sander van Scherpenzeel.


           


2.    Heemsteedsepad -

Bij besluit van college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein vastgesteld op dinsdag 28 april 2020.



           

De we bij de gemeentegrens van Houten Nieuwegein met Houten bij de rijksweg A27 met links de Linielanding. Foto: Sander van Scherpenzeel. De we bij de gemeentegrens van Houten Nieuwegein met Houten bij de rijksweg A27 met links de Linielanding. Foto: Sander van Scherpenzeel.



3.    De Knoest -


Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met rechts de rijksweg A27 op het grondgebied van Nieuwegein met linksonder het Waterliniedok met daarboven de Turbinedok. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto gezien vanuit het zuiden met rechts de rijksweg A27 op het grondgebied van Nieuwegein met linksonder het Waterliniedok met daarboven de Turbinedok. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..


Luchtfoto vanuit het zuiden gezien met links de rijksweg A27 richting Utrecht met rechts de Linielanding aan het Waterliniedok 1 te Nieuwegein. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V.. Luchtfoto vanuit het zuiden gezien met links de rijksweg A27 richting Utrecht met rechts de Linielanding aan het Waterliniedok 1 te Nieuwegein. Foto: Slagboom en Peeters Luchtfotografie B.V..